vineri, 20 noiembrie 2009

,, INTRAREA MAICII DOMNULUI IN TEMPLU,,,,


Pe 21 noiembrie, crestinii sarbatoresc Intrarea Maicii Domnului in Biserica. Parintele Arsenie Boca spunea ca “Maica Domnului este crinul neamului romanesc”. Praznicul, care poarta denumirea populara de “Vovidenia”, aminteste de ziua in care parintii Ioachim si Ana au dus-o pe Maria la Templul din Ierusalim, dupa trei ani de la nastere, asa cum fagaduisera Domnului.

Sarbatoarea este cea mai noua dedicata Fecioarei Maria. Amanunte despre aceasta etapa a vietii Maicii Domnului sunt consemnate intr-o apocrifa din secolul al II-lea, cunoscuta sub numele de “Evanghelia dupa Iacov, sau “Protoevanghelia”, al carui autor presupus este Iacov, numit si “Iacov cel Drept” sau “fratele Domnului”, primul episcop al Ierusalimului. Acesta a fost ucis in anul 62 d.Hr., de Paste si, daca este sa dam crezare unor cercetari arheologice, in anul 2002, i s-ar fi gasit urna de piatra utilizata la inmormantare.

Pregatirea pentru consacrare
In aceasta zi, parintii Fecioarei au chemat toate rudele lor din Nazaret, au imbracat-o pe fetita in cele mai bune haine si au plecat spre Templu. “Chemati pe fiicele neintinate ale evreilor. Fiecare sa tina in mana o faclie aprinsa, pentru ca pruncul sa nu tanjeasca dupa ce lasa in urma, iar inima sa nu-i fie rapita de vreun lucru strain la Templul Domnului”, a zis Ioachim. In viata Fecioarei, cifrele 7 si 3 au jucat un rol important, conform simbolisticii lor religioase. Astfel, la sase luni, pusa jos, Maria a facut sapte pasi si s-a intors in bratele Anei, cifra 7 reprezentand numarul perfect in Vechiul Testament. In versiuna armeana a apocrifei, Maria face trei pasi si, la trei ani, iata, Fecioara este inchinata Templului. Cifra 3, dupa “Sistemul Lumii”, reprezinta Cel de-al treilea cer, situat in exteriorul Galaxiei noastre. Insotita de fecioare cu faclii, Maria ajunge la Templu unde este intampinata de catre preotul Eleazar, care o saruta, o binecuvinteaza si-i spune:” Domnul a preamarit pe veci numele tau. La sfarsitul veacurilor El isi va arata prin tine rascumpararea fiilor lui Israel”. Asezand-o apoi pe a treia treapta a altarului, Dumnezeu a pogorat har asupra ei, moment in care Maria a inceput sa danseze. Asa a ramas Maria in Templu, curata ca o porumbita, primind hrana din palma unui inger, in cea mai sfanta incapere, in Sfanta Sfintelor.

Un comentariu:

  1. Hranita de ingerul Gavriil in Templu
    Traditia spune ca Maria a stat in Templu 12 ani, petrecandu-si timpul asemenea celorlalte fecioare consacrate, asteptandu-se ca una dintre ele sa-L nasca pe Mesia, dupa cum era traditia iudaica. Aici, Fecioara citea Scripturile, Ingerul Gavriil o hranea si-i deslusea pasajele grele din Biblie, pregatind-o pentru Vestea cea Buna. Sfintii Teofilact, Ghermano, Teodorit si alti parinti bisericesti spun ca Fecioara Maria priveghea de seara pana dimineata in Sfanta Sfintelor, cugetand adanc si rugandu-se la Dumnezeu, in rapire si in extazul mintii.
    Conform unor ipoteze, Maria s-ar fi nascut in anul 23 i.Hr. iar Intrarea in Biserica a Maicii Domnului s-ar fi petrecut in anul 20.i.Hr. Desi neinstituita oficial, sarbatoarea a existat inainte de secolul al VI-lea. Exista in acest sens o mentiune a ei in secolul al IV-lea, facuta de Sfantul Grigorie de Nyssa. O alta marturie pomeneste ridicarea uni biserici in cinstea acestui eveniment de catre imparateasa Elena. Srabatoarea s-a existins in mai putin de un secol in tot Orientul crestin, in Occident ajungand insa abia pe la 1472, in timpul Papei Sixtus al IV-lea. Suprimata de Papa Pius al V-lea, s-a impus definitiv incepand cu pontificatul lui Sixtus al V-lea, mai exact in 1585.

    RăspundețiȘtergere